Hoppa till innehåll
menu
Blogg

Tips på övningar i klassen inför jultider

Vad är viktigt att tänka på i klassen de sista veckorna innan en julledighet? Här följer övningar som erbjuder eleverna julstämning, men där de också får öva på att lyssna, uttrycka sina åsikter och samarbeta.

Två elever med tomtemössa ritar på tavlan.
Eftersom flera elever redan väntar på julen, kan det kan vara bra att ge plats för en lektion med jultema. Bild: Shutterstock

Julen närmar sig och det ligger en förväntan i luften. Det här kan märkas i skolmiljön, där eleverna redan känner av den kommande högtiden och väntar på ledigheten. En del elever kan vara uppspelta och ha spring i benen, men andra kan vara trötta efter en höst fylld av skolarbete och nya saker att ta in.

Vi som jobbar med skolarbete på Barnavårdsföreningen har sammanställt en lektionsplanering inför jultider. Eftersom flera elever redan väntar på julen, kan det kan vara bra att ge plats för en lektion med jultema.

Lektionsplanering med jultema

Här kommer övningar som bidrar till julstämning i klassen, samtidigt som eleverna får öva på att uttrycka sina åsikter, lyssna på varandra och samarbeta. Planeringen lämpar sig för elever i årskurs 3–6, men kan anpassas för yngre och äldre elever.

Inledningsrunda

  • Be eleverna i tur och ordning berätta vilken vinter- eller julsång som är deras favorit. En inledningsrunda är ett bra sätt att försäkra sig om att alla elever får uppmärksamhet och kommer till tals redan i början av lektionen.

Påståendeövning

  • I den här övningen får eleverna ta ställning till olika påståenden. Be eleverna stiga upp bredvid sin plats ifall det håller med påståendet eller sitta kvar ifall de inte håller med. Påminn gärna att det inte finns rätt eller fel svar på påståenden och att vi kan tycka olika.
  • Jag tycker att hårda julklappar är bättre än mjuka.
  • Jag tycker om att uppträda på skolans julfest.
  • Jag har en adventskalender.
  • Jag är bra på att rita tomtar.
  • I min familj brukar vi äta risgrynsgröt på julen.
  • I år tänker jag ge en julklapp till någon.
  • Det är jobbigt att slå in klappar.
  • Jag tycker om morotslåda.
  • Jag har druckit glögg i år.

Vi samarbetar kring en bättre skolvardag

Att jobba i skolan är meningsfullt, men kan också medföra oro för elevernas välmående och skolgång. Tillsammans med lärare och övrig skolpersonal jobbar vi för att öka välmående, trivsel och trygghet i skolvardagen.

Läs mer om vårt arbete i skolor

Samarbetsövning

  • Be klassen tillsammans hitta på så många ord som möjligt som möjligt som de förknippar med vinter och jul. Skriv upp orden på tavlan eller be eleverna stiga fram och skriva orden på tavlan. Får ni ihop 20 ord?

Grupparbete

  • Dela in eleverna grupper på cirka fyra elever per grupp. Be dem tillsammans skapa en vintersaga där huvudpersonerna är en ren och en pepparkaksfigur. Be eleverna använda så många av orden som finns på tavlan som möjligt. Grupperna kan sedan läsa upp sagan för hela klassen.
  • Tips! Innan övningen kan du gå igenom vad som är viktigt att komma ihåg då man samarbetar i grupp: att alla ska få komma till tals, att kunna kompromissa, att lyssna på varandra, att säga vad man tycker och att acceptera att andra kan tänka olika.

Avslutning

  • Avsluta lektionen med att eleverna i tur och ordning nämner en sak som de gärna vill göra under jullovet.

Lycka till och trevlig jul från oss alla som jobbar med skolarbete på Barnavårdsföreningen!  

Yksiköt-osio

Stöd till skolor

Vi jobbar tillsammans med lärare och skolpersonal för att öka välmående och trygghet i skolvardagen.

Läs mer om vad vi kan erbjuda din skola och ta kontakt!

+358 40 061 8453
Tillbaka upp