6 vinkkiä etäopetuksen ja etätyön yhdistämiseen

02.04.2020 kl. 09:38
”Koronavirusepidemian takia kodeissa on jouduttu tilanteeseen, jossa etätöitä tekevät sekä aikuiset että lapset. Yhteiset pelisäännöt, hyvä suunnittelu ja työrauhan takaaminen nousevat avainasemaan onnistuneen yhteiselon ja työskentelyn turvaamiseksi”, Tiina Ruoho-Pettersson kirjoittaa blogissamme.

Työssäni kohtaan lapsia ja nuoria, joilla on haasteita oman toiminnanohjauksen sekä tunnesäätelyn kanssa. Näiden lasten on vaikea tarttua toimeen, suunnitella ja organisoida tekemistään, keskittyä olennaiseen ja toimia epämukavuusalueella. Liian isot haasteet kuormittavat lasta, jolloin tunteet kuumenevat helposti.

Erityisesti nämä lapset ja heidän perheensä ovat nyt koronavirustilanteen takia suuren haasteen edessä. Miten saada etätyöarki toimimaan siten, että jokainen osapuoli saisi töitään tehdyksi ja omien tunteiden säätely siinä sivussa toimisi?

Tässä kuusi vinkkiä kotikoulun ja etätyön yhdistämiseen:

1. Pidä kiinni rutiineista ja suunnittele työskentely. Pidä kiinni suunnitelmasta.

Kuten arjessa yleensäkin, selkeät rutiinit ja päiväkohtainen ohjelma auttavat pysymään suunnitellussa ja tukevat toimintaa. Lapsen kanssa voi rakentaa yhdessä päiväohjelman, joka tuo ennakoitavuutta epävarmaan arkeen. Päiväohjelmaan suunnitellaan myös tehtävät koulutyöt ja pidettävät tauot. On myös hyvä käydä läpi, milloin vanhempi on saatavilla koulutyön avuksi ja milloin tätä ei voi häiritä.

Jokaiselle kotona työskentelevälle olisi hyvä löytää oma selkeä työskentelytila, jossa on mahdollisimman vähän häiriötekijöitä.

2. Pilko tehtävät pieniksi osiksi.

Tehtäväkokonaisuudet kannattaa pilkkoa pieniksi osiksi ja lapsi ohjata aloittamaan helpoimmasta, jotta pääsee työssään alkuun. Tehkää myös suunnitelma, mitä lapsi tekee, jos jokin tehtävä on liian vaikea ja apua ei ole juuri silloin saatavilla.

3. Erota työ- ja vapaa-aika, pidä riittävästi taukoja ja tee mieltä helliviä asioita.

Poikkeavassa tilanteessa riittävän levon, ravitsevan ruoan ja ulkoilun merkitys korostuu, koska samalla myös mieli on koetuksella neljän seinän sisällä.

Muista pitää riittävästi taukoja. Päiväohjelmaan olisi hyvä lisätä ulkoilua kesken päivän. Näin työskentely ja tauot erottuvat selkeämmin toisistaan.

Kaikki houkuttelevammat tekemiset on hyvä siirtää pois silmistä koulupäivien ajaksi (kännykkä, pelikoneet, tv tms.). Koululainen saa avata ne vasta kun koulupäivä on päättynyt.

Tehkää vapaa-aikana mieltä helliviä asioita, olkaa kavereihin etänä yhteydessä ja ulkoilkaa.

4. Säilytä rauha.

Tunteiden säätely on taito, joka kehittyy vuorovaikutuksessa toisen kanssa. Liian isojen haasteiden ja muutosten eteen joutuneet lapset voivat vallitsevissa olosuhteissa olla nopeasti tunteella reagoivia ja turhautumistaan aggressiivisesti purkavia. Tällöin vaaditaan aikuiselta omaa säätelykykyä, jolla auttaa lasta palautumaan rauhallisempaan tunnetilaan. Ennen kaikkea lapsi kaipaa tulla kuulluksi, joten lapsen tunnetilaa on hyvä sanoittaa ja osoittaa ymmärrystä lapsen tunteille.

Lapsen kanssa voi rauhallisina hetkinä etukäteen yhdessä harjoitella syvään hengittämistä, rauhoittavia ajatuksia, rauhoittavaa tekemistä ja ikävien tunteiden purkukanavia. Joku kaipaa päästä omaan rauhaan mahdollisimman pieneen tilaan, toisen pitää saada purkaa tunne tekemiseen. Yhdessä voi miettiä itselle sopivia tapoja.

5. Palkitse hyvästä tsemppauksesta itseäsi ja lasta.

Palkitkaa itseänne pienistäkin onnistumisista: tänään päästiin alkuun ilman raivaria, yksi tehtävä tuli tehtyä hyvin, pystyin keskittymään paremmin kuin edellispäivänä, pysyin rauhallisena lapsen tunteiden edessä. Näitä onnistumisia tulisi aktiivisesti pyrkiä huomaamaan ja nostamaan esille.

6. Hengitä äläkä luovu toivosta, parempi huominen tulee vielä.

Muista, että tilanne on kaikille uusi eikä valmista, testattua käyttöohjetta ole, vaan toimintatapoja muokataan matkan varrella. Vanhempien suurin ja tärkein tehtävä tällä hetkellä on toimia vakauttavina ja turvallisuuden tunnetta luovina henkilöinä lapsen elämässä. Tämä onnistuu kuuntelemalla, olemalla läsnä ja luomalla toivoa myös lapsille.

PS. Vanhemmat, muistakaa myös, että vastuu opettamisesta on koululla. Mikäli yhteys opettajaan ei ole riittävä, koet lapsesi tarvitsevan yksilöllistä etäopetusta hankalissa aineissa tai koulunkäynninohjaajan tukea, olethan rohkeasti yhteydessä kouluun.


Barnavårdsföreningen tarjoaa tukea haastavasti käyttäytyvien lasten vanhemmille myös koronan aikana>>>

Uusi chat nuorten vanhemmille avoinna joka päivä >>>

 
Tiina Ruoho-Pettersson
Lapsiperhetyön asiantuntija, neuropsykiatrinen valmentaja | Sakkunnig inom barn- och familjearbete, neuropsykiatrisk coach
+358503385123

Familjehandledning ger stöd i föräldraskapet

Familjehandledning erbjuder föräldrar verktyg för en positivare vardag och möjligheten att vädra tankar med en sakkunnig. ”Äntligen få säga hur saker och ting är och få konkret hjälp”, säger en förälder som gått vår familjehandledning.

Stöd för familjer under hela sommaren i år

Barnavårdsföreningen satsar på att ge barnen och familjerna extra stöd i sommar. Därför fortsätter vi undantagsvis med en del av verksamheten under hela sommaren.

Ferie- och kurscentret Högsand i Hangö håller stängt i sommar

Barnavårdsföreningens Ferie- och kurscentret Högsand i Hangö är stängt i sommar på grund av pandemin. Många kunder har annullerat sina bokningar och verksamheten kan inte öppna som planerat i juni.
Kolme lasta luonnossa

Maksuttomia kesäpäiväleirejä erityislapsille

Barnavårdsföreningen järjestää erityislapsille ja -nuorille kesäpäiväleirejä luonnonkauniissa ympäristössä Helsingin Meilahdessa. Leirit ovat maksuttomia.

En bättre skolvardag för flera lågklasser

Tanken var från början att skapa en samhörighet bland eleverna som gick i skola på distans och erbjuda lågklasserna ett roligt inslag i skolvardagen. Men Eva Söderlund och hennes kolleger märkte fort att de klarade av att förverkliga programmet Vi i klassen lika bra på distans. Nu ser hon nya möjligheter för framtiden.

Extra sommarläger med plats för över 300 barn och unga i huvudstadsregionen

I sommar ordnar Barnavårdsföreningen närmare 25 extra dagläger för barn och unga. Lägren är avgiftsfria och arrangeras i Helsingfors och Grankulla.

Blogg: Brev från en mamma till tonåringar

”Jag insåg att jag pratade alldeles för mycket om regler, istället för att lyssna in mina tonåriga döttrar. Redan efter några veckor kände jag mig stärkt i mitt föräldraskap.” Läs bloggen skriven av en förälder som gått nätkursen Föräldrawebben!

Träffa andra unga vars föräldrar skilt sig

Kom med på workshop 8-11.6 i Ekenäs och Helsinfors. Du får ett arbetsintyg, lunch varje dag och biobiljetter eller ett litet presentkort. Vi samlar in erfarenheter och just dina är viktiga!

Dagis online är mer än bara film

Barnavårdsföreningen blev kontaktad av föräldrar som önskade virtuell dagisverksamhet öppen för allmänheten. Då föddes idén om Öppet daghem online. "Jag tyckte mest om ramsorna, för att orden rimmade", säger Mauritz 4 år som deltagit i en av träffarna.