6 vinkkiä etäopetuksen ja etätyön yhdistämiseen

02.04.2020 kl. 09:38
”Koronavirusepidemian takia kodeissa on jouduttu tilanteeseen, jossa etätöitä tekevät sekä aikuiset että lapset. Yhteiset pelisäännöt, hyvä suunnittelu ja työrauhan takaaminen nousevat avainasemaan onnistuneen yhteiselon ja työskentelyn turvaamiseksi”, Tiina Ruoho-Pettersson kirjoittaa blogissamme.

Työssäni kohtaan lapsia ja nuoria, joilla on haasteita oman toiminnanohjauksen sekä tunnesäätelyn kanssa. Näiden lasten on vaikea tarttua toimeen, suunnitella ja organisoida tekemistään, keskittyä olennaiseen ja toimia epämukavuusalueella. Liian isot haasteet kuormittavat lasta, jolloin tunteet kuumenevat helposti.

Erityisesti nämä lapset ja heidän perheensä ovat nyt koronavirustilanteen takia suuren haasteen edessä. Miten saada etätyöarki toimimaan siten, että jokainen osapuoli saisi töitään tehdyksi ja omien tunteiden säätely siinä sivussa toimisi?

Tässä kuusi vinkkiä kotikoulun ja etätyön yhdistämiseen:

1. Pidä kiinni rutiineista ja suunnittele työskentely. Pidä kiinni suunnitelmasta.

Kuten arjessa yleensäkin, selkeät rutiinit ja päiväkohtainen ohjelma auttavat pysymään suunnitellussa ja tukevat toimintaa. Lapsen kanssa voi rakentaa yhdessä päiväohjelman, joka tuo ennakoitavuutta epävarmaan arkeen. Päiväohjelmaan suunnitellaan myös tehtävät koulutyöt ja pidettävät tauot. On myös hyvä käydä läpi, milloin vanhempi on saatavilla koulutyön avuksi ja milloin tätä ei voi häiritä.

Jokaiselle kotona työskentelevälle olisi hyvä löytää oma selkeä työskentelytila, jossa on mahdollisimman vähän häiriötekijöitä.

2. Pilko tehtävät pieniksi osiksi.

Tehtäväkokonaisuudet kannattaa pilkkoa pieniksi osiksi ja lapsi ohjata aloittamaan helpoimmasta, jotta pääsee työssään alkuun. Tehkää myös suunnitelma, mitä lapsi tekee, jos jokin tehtävä on liian vaikea ja apua ei ole juuri silloin saatavilla.

3. Erota työ- ja vapaa-aika, pidä riittävästi taukoja ja tee mieltä helliviä asioita.

Poikkeavassa tilanteessa riittävän levon, ravitsevan ruoan ja ulkoilun merkitys korostuu, koska samalla myös mieli on koetuksella neljän seinän sisällä.

Muista pitää riittävästi taukoja. Päiväohjelmaan olisi hyvä lisätä ulkoilua kesken päivän. Näin työskentely ja tauot erottuvat selkeämmin toisistaan.

Kaikki houkuttelevammat tekemiset on hyvä siirtää pois silmistä koulupäivien ajaksi (kännykkä, pelikoneet, tv tms.). Koululainen saa avata ne vasta kun koulupäivä on päättynyt.

Tehkää vapaa-aikana mieltä helliviä asioita, olkaa kavereihin etänä yhteydessä ja ulkoilkaa.

4. Säilytä rauha.

Tunteiden säätely on taito, joka kehittyy vuorovaikutuksessa toisen kanssa. Liian isojen haasteiden ja muutosten eteen joutuneet lapset voivat vallitsevissa olosuhteissa olla nopeasti tunteella reagoivia ja turhautumistaan aggressiivisesti purkavia. Tällöin vaaditaan aikuiselta omaa säätelykykyä, jolla auttaa lasta palautumaan rauhallisempaan tunnetilaan. Ennen kaikkea lapsi kaipaa tulla kuulluksi, joten lapsen tunnetilaa on hyvä sanoittaa ja osoittaa ymmärrystä lapsen tunteille.

Lapsen kanssa voi rauhallisina hetkinä etukäteen yhdessä harjoitella syvään hengittämistä, rauhoittavia ajatuksia, rauhoittavaa tekemistä ja ikävien tunteiden purkukanavia. Joku kaipaa päästä omaan rauhaan mahdollisimman pieneen tilaan, toisen pitää saada purkaa tunne tekemiseen. Yhdessä voi miettiä itselle sopivia tapoja.

5. Palkitse hyvästä tsemppauksesta itseäsi ja lasta.

Palkitkaa itseänne pienistäkin onnistumisista: tänään päästiin alkuun ilman raivaria, yksi tehtävä tuli tehtyä hyvin, pystyin keskittymään paremmin kuin edellispäivänä, pysyin rauhallisena lapsen tunteiden edessä. Näitä onnistumisia tulisi aktiivisesti pyrkiä huomaamaan ja nostamaan esille.

6. Hengitä äläkä luovu toivosta, parempi huominen tulee vielä.

Muista, että tilanne on kaikille uusi eikä valmista, testattua käyttöohjetta ole, vaan toimintatapoja muokataan matkan varrella. Vanhempien suurin ja tärkein tehtävä tällä hetkellä on toimia vakauttavina ja turvallisuuden tunnetta luovina henkilöinä lapsen elämässä. Tämä onnistuu kuuntelemalla, olemalla läsnä ja luomalla toivoa myös lapsille.

PS. Vanhemmat, muistakaa myös, että vastuu opettamisesta on koululla. Mikäli yhteys opettajaan ei ole riittävä, koet lapsesi tarvitsevan yksilöllistä etäopetusta hankalissa aineissa tai koulunkäynninohjaajan tukea, olethan rohkeasti yhteydessä kouluun.


Barnavårdsföreningen tarjoaa tukea haastavasti käyttäytyvien lasten vanhemmille myös koronan aikana>>>

Uusi chat nuorten vanhemmille avoinna joka päivä >>>

 
Tiina Ruoho-Pettersson
Lapsiperhetyön asiantuntija, neuropsykiatrinen valmentaja | Sakkunnig inom barn- och familjearbete, neuropsykiatrisk coach
+358503385123

Blogg: Brev från en mamma till tonåringar

”Jag insåg att jag pratade alldeles för mycket om regler, istället för att lyssna in mina tonåriga döttrar. Redan efter några veckor kände jag mig stärkt i mitt föräldraskap.” Läs bloggen skriven av en förälder som gått nätkursen Föräldrawebben! Läs mera »
Maria Ostrow

Blogg: Inom fyra väggar med en tonåring

"Tonåringen förklarar åt mig hur alla andra får vaka hela natten, spela och göra vad de vill. Mitt barn tycks vara den enda stackaren som fått en fångvaktare som förälder som kräver att man ska följa "någo rutiner". Har vi föräldrar (och tonåringar) någon chans att överleva det här undantagstillståndet med hedern och förnuftet i behåll?" Läs hela bloggtexten skriven av Merja Koponen!Läs mera »
Merja Koponen

6 tips: Så här kombinerar du barnens distansundervisning med ditt distansarbete

"Coronapandemin har fört med sig en situation där både barn och vuxna jobbar på distans. En lyckad samvaro i hemmet kräver gemensamma spelregler, god planering och ett fredat utrymme för alla i familjen", skriver Tiina Ruoho-Pettersson i vår blogg.Läs mera »
Tiina Ruoho-Pettersson
Barn som gungar

”Alla talar om corona ...”

”Den här helgen firar många av oss påsk. Ta vara på denna helg och upplev stunder av lek, trygghet och glädje tillsammans. Både barn och vuxna mår bra av en paus från diskussioner och information beträffande - ja ni vet vadå”, skriver vår verksamhetsledare Pia Sundell i sin blogg. Läs mera »
Pia Sundell

Blogg: Sätt inte livet på paus

”Det kändes som om allt jag vanligtvis brukar göra var satt på paus och det värsta av allt var att jag inte riktigt visste när pausen är slut. Nu när det dyker upp tankar i mitt huvud som ”Ääh, jag gör det i höst istället”, försöker jag fundera på hur jag skulle kunna göra allt det ändå - på ett lite annorlunda sätt.” Läs Eva Söderlunds positiva bloggtext!Läs mera »
Eva Söderlund