Hoppa till innehåll
menu
Blogg

Övningar för att stärka vänskap i klassen

Vill du skapa diskussion i klassen om värdet av vänskap och få eleverna att berömma varandras kompisförmågor? Här kommer tre övningar som stärker elevernas vänskapsband och motverkar känslan av ensamhet.

Händer som är på varandra och bildar en cirkel.
Kuva: Shutterstock

Övningarna fungerar med barn i alla åldrar – du kan ta med dig övningen oberoende om du är lärare i hög- eller lågklasserna. Ta del av vår lektionsplanering som stärker vänskapsbanden och ökar empatin i klassen!

Påståendeövning i vänskap

I den här övningen får eleverna ta ställning till olika påståenden. Genom att stiga upp bredvid sin plats visar eleven att hen håller med och genom att sitta kvar visar eleven att hen inte håller med. Poängtera gärna att det inte finns rätt eller fel svar på påståenden och att vi kan tycka olika. Påståendena får gärna leda till diskussion i klassen.

Håller du med eller håller du inte med?

  • Alla behöver ha vänner.
  • Det är viktigt att vara en bra vän.
  • Man behöver inte vara vän med alla på klassen.
  • Det är bättre att ha dåliga vänner än att vara utan vänner.
  • Det är viktigt att man har samma intressen som sina vänner.
  • Man kan vara med andra också fast man har en bästa vän.
  • Jag blir ledsen då vänner bryter överenskommelser. 
  • Det är lätt att säga nej om man inte vill göra något som ens vän föreslår.
  • Ett bra sätt att få nya vänner är att fråga om man får vara med i en aktivitet.
  • Det hör till att man bråkar ibland om man är bra vänner.

Garnnystan

Eleverna sitter i en ring. Ledaren har ett garnnystan och räcker över garnnystanet till den elev som får börja övningen. Eleven får berätta varför hen är en bra vän och samtidigt snurra garnet ett varv runt sitt finger. Därefter kastar hen nystanet till en klasskamrat som sitter på andra sidan ringen. Den eleven säger varför hen är en bra vän, snurrar garnet ett varv runt sitt finger och kastar nystanet vidare.

När alla elever har tagit emot nystanet och sagt varför hen är en bra vän har det bildats ett ”spindelnät” i mitten av ringen. Elevernas uppgift är nu att reda ut spindelnätet genom att kasta nystanet till den person som hen fick garnnystanet av och säga varför hen tycker att klasskompisen är en bra vän.

Känslopantomim

De elever som vill får parvis komma upp och visa en känsla och en aktivitet med sina kroppar utan att tala. Din uppgift är att antingen viska känslan och aktiviteten till eleven eller skriva ner dem på ett papper och visa lappen åt eleven. Eleverna i klassen ska gissa vilken känsla och aktivitet som eleven visar.

Övningen får gärna leda till diskussion: Hur känns en känsla i kroppen? Går det att se på någon hur hen känner?

Poängtera gärna att känslor inte alltid syns utåt och att ingen kan läsa tankar, därför kan det vara bra att berätta hur man känner för andra så att de kan hjälpa en att må bättre.

Här kommer en lista med exempel med känslor och aktiviteter:

  • Glad - Hoppar hopprep
  • Arg - Sopar golvet
  • Ledsen - Plockar svamp
  • Rädd - Borstar tänderna
  • Förvånad - Målar en tavla
  • Nedstämd - Tvättar håret
  • Stolt - Lackar naglarna
  • Nyfiken - Cyklar
  • Skamfull - Spelar fotboll
  • Äcklad - Tittar på TV
  • Förväntansfull - Fiskar
  • Missnöjd - Går ut med hunden
  • Avundsjuk - Lyssnar på musik
  • Rasande - Åker skidor

Utvärdering: Tummen upp eller ner

Avsluta lektionen genom att be eleverna visa tummen upp eller tummen ner, beroende på hur de tycker att lektionen varit. Det är ett snabbt och enkelt sätt att både få en tydlig avslutning samt att eleverna får en möjlighet att uttrycka sin åsikt.

Ladda ner lektionsplaneringen för utskrift

ikoni tiedosto
Filformat: PDF

Lektionsplanering: Övningar i vänskap och empati

Beskrivning av filen: Ladda ner PDF-filen för utskrift.

Ladda filen

Yksiköt-osio

Stöd till skolor

Vi jobbar tillsammans med lärare och skolpersonal för att öka välmående och trygghet i skolvardagen.

Läs mer om vad vi kan erbjuda din skola och ta kontakt!

+358 40 061 8453
Tillbaka upp