Småbarnspedagogiken är ett mångsidigt pussel där varje bit har sin färg och form. Ingen bit i pusslet är exakt lik den andra och tillsammans bildar de helheten: En bra dag för barnet på daghemmet.
Vi som jobbar på daghemmet lägger ut detta pussel varje dag. Var och en av oss bidrar med sina egna styrkor, sin kunskap, sina intressen och erfarenheter.
Vi i personalen är ett mångprofessionellt team, vi har olika roller och ett gemensamt uppdrag.
För att kunna förverkliga den pedagogik som barnen på daghemmet har rätt till krävs ett brett kunnande av oss som jobbar inom småbarnspedagogiken. Vårt kunskapsområde innefattar ämnesdidaktisk kompetens så som språkutveckling, hållbar utveckling och matematiska begrepp. En annan viktig del av vårt kunskapsområde är att se barnet som en individ och barngruppen som en helhet. För att navigera rätt i vårt uppdrag har vi Grunderna för planen för småbarnspedagogik som en stadig och stundvis utmanande vän.
Pedagogiken i ständig utveckling
Vi som jobbar med barnen utvecklar kontinuerligt vår pedagogik. Det gör vi dagligen genom att dokumentera, observera, reflektera och utvärdera.
Vi skapar möjligheter för barnens lärande och utveckling. Vi gör pedagogiska bedömningar och ställer i ordning lärmiljöer som stimulerar barnen. Vi erbjuder barnen möjlighet till att utforska omvärlden både digitalt och analogt. Vi samverkar med föräldrarna.
Allt detta för att kunna erbjuda barnen kvalitativ småbarnspedagogik.